Livro

O Impulso Alegórico - Retratos, paisagens, naturezas mortas

Book

The Allegorical Impulse - Portraits, landscapes, still lifes

Direcção e coordenação
Manuel Valente Alves

Textos
Carlos Ribeiro, Manuel Valente Alves, José Luís Porfírio, João Lima Pinharanda, Armando Sales Luís, Maria José Sampaio, Isabel Carlos, Constantino Sakellarides, Mónica Baldaque, Bernardo Pinto de Almeida, Ana Cristina Leite, Pedro Lapa, Luís Rebelo, Jorge Molder, Delfim Sardo, João Lobo Antunes, Miguel Von Hafe Pérez, Maria Filomena Molder, Daniel Serrão, João Fernandes, Carlos Vidal, António Bracinha Vieira, Maria Helena Soares Costa, José Gil, Adriano Vaz Serra, José Sommer Ribeiro, Fernando Pernes, Madalena Botelho, Joaquim pais de Brito, Maria Helena de Freitas, Nuno Félix da Costa, Artur Goulart, João Miguel Fernandes Jorge, Maria de Sousa, António Cerveira Pinto, Luís Campos, Raquel Henriques da Silva, José-Augusto França, Nuno Grande e Idalina Conde.

Imagens
Lucas Cranach, Eduardo Viana, João de Ruão, Henrique Pousão, Paula Rego, António Carneiro, Cindy Sherman, Domenico Ghirlandaio, Arpad Szenes, Baltazar Gomes Figueira, Columbano Bordalo Pinheiro.

Design gráfico
Victor Diniz

Publicação
Ordem dos Médicos

Local e data
Lisboa, 1998

Capa dura
426 pp.
Depósito legal: 129560/98

Publicado por ocasião dos Encontros "O Impulso Alegórico", este livro reúne o conjunto das intervenções, elementos iconográficos e um ensaio sociológico.

"Os Encontros 'O Impulso Alegórico' decorreram entre 1997 e 1998. Foram 13 sessões construídas em torno de 13 universos simbólicos: 13 obras de arte pertencentes a 13 museus portugueses. Tal que permitiu, entre outras coisas, reflectir sobre o papel da arte como comunicação no mundo contemporâneo. As obras de arte seleccionadas agrupam-se em três géneros recorrentes na história da arte – o retrato, a paisagem e a natureza morta -, que representam outros tantos modelos de representação do corpo e do mundo. Estendem-se do século XV – um quadro de Domenico Ghirlandaio – até finais do século XX. As técnicas e os suportes utilizados vão desde a pintura sobre madeira e sobre tela, passando pela escultura em pedra e bronze, fotografia até à informática. Esta última surge representada pelo Museu Virtual em CD-ROM, um projecto que indicia, embora algo timidamente, técnicas e processos, que no futuro, irão certamente revolucionar o conceito de obra de arte.

Sobre cada uma das obras, três palestrantes criaram uma narrativa, digamos, alegórica (porque faz referência à alegoria, ou tem o sentido da alegoria): o director do museu a que pertence a obra, um crítico ou um historiador da arte, e um médico.

Uma cientista social, presente nas sessões como observadora convidada, elaborou no final um texto sobre o conjunto das intervenções, um ensaio sobre as oscilações entre o significado e o significante.

Em grego allos significa outro; agoreuei falar. Falar diferente. Daí o título dos Encontros, 'O Impulso Alegórico', uma expressão utilizada por Craig Owens no seu livro Beyond Recognition (University of Califórnia Press, Berkeley, 1992)." Manuel Valente Alves in "O Impulso Alegórico: a Arte e os seus duplos"

Direction and coordination
Manuel Valente Alves

Texts
Carlos Ribeiro, Manuel Valente Alves, José Luís Porfírio, João Lima Pinharanda, Armando Sales Luís, Maria José Sampaio, Isabel Carlos, Constantino Sakellarides, Mónica Baldaque, Bernardo Pinto de Almeida, Ana Cristina Leite, Pedro Lapa, Luís Rebelo, Jorge Molder, Delfim Sardo, João Lobo Antunes, Miguel Von Hafe Pérez, Maria Filomena Molder, Daniel Serrão, João Fernandes, Carlos Vidal, António Bracinha Vieira, Maria Helena Soares Costa, José Gil, Adriano Vaz Serra, José Sommer Ribeiro, Fernando Pernes, Madalena Botelho, Joaquim pais de Brito, Maria Helena de Freitas, Nuno Félix da Costa, Artur Goulart, João Miguel Fernandes Jorge, Maria de Sousa, António Cerveira Pinto, Luís Campos, Raquel Henriques da Silva, José-Augusto França, Nuno Grande and Idalina Conde.

Images
Lucas Cranach, Eduardo Viana, João de Ruão, Henrique Pousão, Paula Rego, António Carneiro, Cindy Sherman, Domenico Ghirlandaio, Arpad Szenes, Baltazar Gomes Figueira, Columbano Bordalo Pinheiro.

Garphic design
Victor Diniz

Publisher
Portuguese Medical Order

Place and date
Lisbon, 1998

Hard cover
426 pp.
Legal deposit: 129560/98

Published in the context of "The Allegorical Impulse" Conferences, this book brings together all the interventions, iconographic elements and a sociological essay.

"'The Allegorical Impulse' Conferences took place between 1997 and 1998. 13 sessions were built around 13 symbolic universes: 13 works of art from 13 museums in Portugal. They allowed, among other things, to reflect on the role of art as communication in the contemporary world. The selected works of art were grouped into three recurrent genres of the history of art - portrait, landscape and still life - which represent three models for the representation of the body and the world. They belong of the period from the XV century - represented by a painting by Domenico Ghirlandaio - until the end of the twentieth century. The techniques and the media used diversified ranging from painting on wood and on canvas, through the stone and bronze sculpture, photography to the computer. The latter appears represented by the Virtual Museum CD-ROM, a project that indicates, though somewhat timidly, techniques and processes, which in future will certainly revolutionize the concept of a work of art.

On each of the works, three speakers created a narrative, say, allegorical(because it refers to allegory, or has the meaning of the allegory): the director of the museum that belongs to work, a critic or art historian, anda doctor.A social scientist was invited as an observer in the sessions. At the end she developed a text around the project, an essay on the oscillations between the signified and the significant.

In Greek allos means other; agoreuei to speak. To speak differently.Hence the title of the meetings, 'The Allegorical Impulse', "a term used by Craig Owens in his book Beyond Recognition (University of California Press, Berkeley, 1992)." Manuel Valente Alves in "The Allegorical Impulse: Art and its Doubles"